Möt William Moberg: Servicesnickare på Bruske Entreprenad
William Moberg delar sina insikter om yrket, dess utmaningar och belöningar, samt ger värdefulla råd till blivande servicesnickare.
William Moberg
Kan du berätta lite om dina huvudsakliga ansvarsområden och vilka typer av projekt du brukar arbeta med?
Jag arbetar huvudsakligen med Svenska Bostäder och arbetet består av serviceanpassande jobb. I och med att vi har väldigt bra kontakt med bovärdarna, så innefattar arbetet en del eget ansvar. Vi får exempelvis lägga upp våra egna arbetsdagar.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Under en dag i veckan så brukar vi boka in ungefär fyra till fem jobb per dag. Man brukar räkna på två timmar per jobb. Vanligtvis börjar dagen med att vi åker ut till en hyresgäst för att stämma av hur arbetssituationen ser ut. Beroende på situationen och arbete kan vi antingen fixa arbetet på en gång, eller så behöver man åka iväg för att handla material. Arbetet som vi utför skiljer sig från dag till dag, det kan vara allt från att bygga ihop ett badrumsskåp, till att montera lister. Allting beror helt enkelt på vilken typ av beställning som kunden har gjort.
Vilka egenskaper anser du är viktiga för att lyckas som servicesnickare?
Kan du dela med dig av något särskilt utmanande projekt du har arbetat med och hur du övervann eventuella hinder?
Majoriteten av jobben har man alltid lyckats lösa. Men ett exempel på ett projekt som vi stundtals stöter på är när vi får projekt i väldigt gamla lägenhetshus. De äldre lägenhetshusen har ibland äldre material som inte tillverkas eller säljs längre i byggvaruhusen. I dessa situationer är det extra viktigt att vara lösningsorienterad och inte ge upp förens det har löst sig.
Hur ser du på säkerhetsfrågor och hållbarhet i ditt yrke?
Vad tycker du är mest givande med att vara en del av Bruske Entreprenad och hur tror du att företaget skiljer sig från andra inom branschen?
Slutligen, vilka råd skulle du ge till personer som överväger att följa dina fotspår och bli servicesnickare?