Möt William Moberg: Servicesnickare på Bruske Entreprenad

William Moberg delar sina insikter om yrket, dess utmaningar och belöningar, samt ger värdefulla råd till blivande servicesnickare.

William 2

William Moberg

Vad inspirerade dig att bli servicesnickare och hur länge har du varit verksam inom yrket?
Direkt efter gymnasiet började jag som snickare, vilket innebär att jag varit en verksam snickare i drygt sju år nu. Anledningen till att jag ville bli snickare var dels på grund av att jag gillar att arbeta med mina händer, dels eftersom jag gillar att göra kunder nöjda och glada.

 

Kan du berätta lite om dina huvudsakliga ansvarsområden och vilka typer av projekt du brukar arbeta med?
Jag arbetar huvudsakligen med Svenska Bostäder och arbetet består av serviceanpassande jobb. I och med att vi har väldigt bra kontakt med bovärdarna, så innefattar arbetet en del eget ansvar. Vi får exempelvis lägga upp våra egna arbetsdagar.

 

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Under en dag i veckan så brukar vi boka in ungefär fyra till fem jobb per dag. Man brukar räkna på två timmar per jobb. Vanligtvis börjar dagen med att vi åker ut till en hyresgäst för att stämma av hur arbetssituationen ser ut. Beroende på situationen och arbete kan vi antingen fixa arbetet på en gång, eller så behöver man åka iväg för att handla material. Arbetet som vi utför skiljer sig från dag till dag, det kan vara allt från att bygga ihop ett badrumsskåp, till att montera lister. Allting beror helt enkelt på vilken typ av beställning som kunden har gjort.


Vilka egenskaper anser du är viktiga för att lyckas som servicesnickare?

Som servicesnickare idag så tycker jag att det är viktigt att kunna vara teknisk, eftersom man arbetar mycket ifrån telefonen. Man måste även ha ett bra tålamod och vara en problemlösare i kluriga situationer som man ställs inför. Men det är även viktigt att behärska alla grundläggande kunskaper som snickare, även om yrket som servicesnickar är mycket mer brett.

Kan du dela med dig av något särskilt utmanande projekt du har arbetat med och hur du övervann eventuella hinder?
Majoriteten av jobben har man alltid lyckats lösa. Men ett exempel på ett projekt som vi stundtals stöter på är när vi får projekt i väldigt gamla lägenhetshus. De äldre lägenhetshusen har ibland äldre material som inte tillverkas eller säljs längre i byggvaruhusen. I dessa situationer är det extra viktigt att vara lösningsorienterad och inte ge upp förens det har löst sig.

Hur ser du på säkerhetsfrågor och hållbarhet i ditt yrke?
Det är två väldigt viktiga frågor för mig, eftersom jag planerar att arbeta som servicesnickare hela mitt yrkesliv. Därför är det viktigt att jag besitter den rätta utrustningen som arbetet kräver. Det kan exempelvis handla om bra arbetsskor, knäskydd, hörselkåpor och glasögon. Beroende på materialet som jag arbetar med kan det även vara viktigt med slitstarka och rejäla arbetshandskar. Beroende på vilket material som vi arbetar med har vi även olika protokoll som vi arbetar utefter.

Vad tycker du är mest givande med att vara en del av Bruske Entreprenad och hur tror du att företaget skiljer sig från andra inom branschen?
Jag skulle säga gemenskapen, vi har en väldigt härlig och skön attityd. Detta var något som jag kände av ganska tidigt när jag var nyanställd hos Bruske Entreprenad. Min arbetsledare kommer alltid vara min arbetsledare men har är också en god vän till mig och vi har en väldigt härlig jargong med varandra. Jag känner mig väl omhändertagen i jämförelse med andra firmor som jag arbetat på.

Slutligen, vilka råd skulle du ge till personer som överväger att följa dina fotspår och bli servicesnickare?
Man ska tycka om att arbeta fysiskt och att få glädje av att skapa och slutföra projekt. Det är även en fördel att se lösningar där andra kanske ser problem. Om man gillar dessa aspekter, så är servicesnickare absolut ett yrke som man ska sträva efter.